RAIL BATTERIER

Alla tåg, lok och tunnelbanesystem har en sorts batteri som ska klara vissa funktioner i alla situationer.

Det kan vara att starta Lokets Dieselmotor, att få strömavtagaren till ledningen, fläktar och vissa säkerhetssystem måste fungera.

När det gäller ny försäljning av TÅG så är fortfarande Nickel Kadmium, NiCd batterier marknadsledande. 90 % av alla nya tunnelbanesystem och tågset är utrustade med NiCd batterier, som bilderna under visar.

NiCd Batteri i ett TÅG

 

Nu kanske den oinvigde direkt tror att NiCd batterier är billigare i inköp än Blybatterier! Men så är inte fallet, tvärtom så är de mycket dyrare räknat som Inköpskostnad. Men om man slår ut kostnaden per år, så är det en annan bild som växer fram.

Batterier i ett tåg har ingen lätt uppgift.

  • - 40°C ska det klara utan att frysa sönder och ska då leverera energi.

  • + 50°C ska det klara utan att ta skada eller råka ut för en termisk rusning.

  • Vid underhåll och service i depåer, är det vanligt att batterierna blir totalt urladdade. Det är en allvarligt sak för blybatterier då det kallas för en djupurladdning. NiCd klarar det utan problem.

  • Batteriet ska klara många urladdningar och laddningar utan att haverera. Somliga NiCd klarar det.